Saavutettavuusseloste
OmaNumeron verkkopalvelun saavutettavuus
Numeron sovelluksen saavutettavuus
OmaNumeron verkkopalvelun saavutettavuus
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, kuinka OmaNumeron verkkopalvelun kohdalla noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä palvelusta vastaa Visma. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.
Miten saavutettava palvelu on?
Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.
Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella aquila. asiakastutkimus (a) visma.com. Saavutettavuuspuutteet vastaanottaa Accessibility Specialist Oskar Kenttälä.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia
Havaittavuus
- Navigaatiolinkkien kontrasti on osoitettaessa hieman liian matala. (WCAG 1.4.3)
- Palvelussa on tekstejä, joiden kontrasti on liian matala taustaansa nähden. (WCAG 1.4.3.)
- Valintakytkimet ja niiden tila erottuvat heikosti. (WCAG 1.4.11)
- Virheellisiä tietoja ei osoiteta aina riittävän selkeästi, eikä virheille anneta korjausehdotuksia. (WCAG 3.3.1, 3.3.3)
- Näppäinkohdistin ei näy aivan kaikkien painikkeiden kohdalla. (WCAG 2.4.7)
Rakenne ja palvelussa liikkuminen
- Navigaatiossa oleva alasvetovalikko on epäloogisessa kohdistusjärjestyksessä. (WCAG 2.4.3)
- Otsikkotunnisteet ovat paikoin puutteellisia (WCAG 1.3.1)
- Otsikot eivät ole aina yksilöllisiä tai kuvaavia. (WCAG 2.4.6)
- Sivuotsikot ei ole aina kuvaavia tai yksilöllisiä. (WCAG 2.4.2)
- Palvelu ei tarjoa useita keinoja tavoittaa haluttua sisältöä. (WCAG 2.4.5)
- Etusivulla ei ole mahdollisuutta ohittaa toistuvaa navigaatiota. (WCAG 2.4.1)
- Palvelussa on Vihjetekstejä, jotka tukevat esiin tekstikentän ollessa aktiivinen. Niitä ei saa itse suljettua, eikä ne pysy auki kohdistettuna. Näppäimistö ja ruudunlukijakäyttäjät ei aina tavoita vihjetekstien sisältöjä. Kohdistinta ei viedä vihjeteksteistä avautuneisiin Lisätieto-modaaleihin (WCAG 1.4.13, 1.3.1, 2.1.1 ja 2.4.3)
- Työvuorolista tulostuu PDF:ksi, joka ei ole saavutettava, eikä ole ladattavissa palvelusta (WCAG 1.3.1, 1.3.2, 2.4.2, 3.1.1)
- Kohdistettuna ja aktiivisena oleva tekstikenttä voi jäädä mobiilinäkymässä puhelimen näppäimistön taakse piiloon. (WCAG 2.4.11)
Joustavuus
- Palvelun kalenterinäkymä ei mukaudu pienemmille näyttökoille (WCAG 1.4.10)
- Palvelua ei voida ongelmitta käyttää suuremmilla tekstikoilla, vaan osa sisällöstä katkeaa näkyvistä. (WCAG 1.4.4)
- Käyttäjille ilmoitetaan varoittamatta istunnon vanhentumisesta. Tieto aikakatkaisusta ei ole ruudunlukijoilla ja näppäimistöllä saavutettava. (WCAG 2.1.1 ja 2.2.1)
Valikot ja lomake-elementit
- Palvelussa on alasvetovalikoita, joissa valikkokohteen valinta aiheuttaa kohdistimen siirtymisen sivun alkuun. Joiltain valikoilta puuttuu näkyvä ja saavutettava nimi, tai oikea rooli. (WCAG 3.2.2, 3.3.2 ja 4.1.2)
- Palvelussa on joitain valikoita, jotka ei toimi oikein mobiililaitteiden ruudunlukijoilla. (WCAG 1.3.1)
- Palvelussa on valikoita, tekstikenttiä ja valintaruutuja, joiden nimilappuja tai pakollisuustietoja ei ole yhdistetty ohjelmallisesti lomakekenttiin. Lomake-elementtien ryhmittely ei myöskään aina välity ohjelmallisesti oikein ruudunlukijoilla. (WCAG 1.3.1)
- Palvelussa on tekstikenttiä, joiden kohdalla ruudunlukijat kertovat virheellisesti kohteen olevan avattava valikko. Joidenkin valikkojen kodalla ruudunlukijat kertovat myös virheellisesti valikkojen olevan auki. (WCAG 4.1.2)
Käyttö ruudunlukijalla ja näppäimistöllä
Palvelua ei voi käyttää vaikeuksitta vielä ruudunlukijoilla ja pelkällä näppäimistöllä:
- Palvelun ohjelmallista kieltä ei ole merkitty. (WCAG 3.1.1)
- Palvelussa on hieman erikielistä tekstiä, jonka ohjelmallista kieltä ei ole merkitty. (WCAG 3.1.2)
- Navigaatiossa on linkki Online-ohjeisiin, jolla ei ole saavutettavaa nimeä, eikä sitä voida aktivoida näppäimistöllä ja ruudunlukijoilla. (WCAG 2.1.1 ja 4.1.2)
- Uloskirjautumispainikkeelta puuttuu saavutettava nimi, eikä näppäimistökohdistinta viedä siitä aukeavaan modaaliin. (WCAG 2.4.3 ja 4.1.2)
- Mobiilinäkymässä navigaatiovalikolta puuttuu kuvaava saavutettava nimi, eikä ruudunlukijoilla käy ilmi, jos valikossa on jotain huomiota vaativia toimintoja (oranssi pallo). (WCAG 1.1.1 ja 4.1.2)
- Joiltain ikoneilta puuttuu alt-teksti tai koristeellinen kuva -merkintä. (WCAG 1.1.1, 1.3.2)
- Palvelussa on joitakin painikkeita, joilta puuttuu saavutettava nimi. (WCAG 4.1.2)
- Palvelun etusivulla on haitaripainikkeita, joita ei voi tavoittaa näppäimistöllä, eikä niiden tila (avattu/suljettu) selviä ruudunlukijoilla. (WCAG 2.1.1 ja 4.1.2)
- Etusivulla on joitain tekstejä, joita ei voi tavoittaa lainkaan ruudunlukijoilla. (WCAG 1.3.1)
- Ruudunlukijoiden ja näppäimistökäyttäjien kohdistinta ei viedä avautuneisiin modaaleihin, tai kalenteri-näkymiin. Kohdistin pääsee myös karkaamaan modaaleista pois. (WCAG 2.4.3)
- Näppäimistö- ja ruudunlukijakäyttäjät löytävät piilotetun modaalin työaikaleimausnäkymässä. (WCAG 1.3.1 ja 2.4.7)
- Ruudunlukijat eivät kerro aina virheviestien ilmestymisestä, eikä löydä aina virhetietoja kentistä. (WCAG 1.3.1 ja 4.1.3)
- Palvelussa on joitain taulukkorakenteita. Taulukoissa on toisinaan puutteita sarakeotsikoiden merkitsemisessä. Lisäksi joissain taulukoissa on toiminnallisia sarakeotsikoita ja taulukkorivejä, joita ei voi aina tavoittaa ja käyttää näppäimistöllä tai ruudunlukijoilla, eikä toiminnallisuuksien rooli välity myöskään ruudunlukijoilla. Rivien toiminnallisuus on epäselvä kaikille, sillä toiminnolta puuttuu kuvaava nimi. Joissain taulukoissa on myös valintaruutuja, jotka ovat nimettömiä. (WCAG 1.3.1, 2.4.6, 4.1.2 ja 4.1.3)
- Ruudunlukijoiden lukemisjärjestys on paikoin hieman epälooginen. Joidenkin sisältöjen kohdistusjärjestys on paikoin epälooginen. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
- Kalenterien toiminnallisuuksissa on saavutettavuuspuutteita. Päivämäärien ja viikonpäivien suhteet ei välity ruudunlukijoilla oikein. Ruudunlukijat eivät kerro korostettuja tietoja, kuten valittua päivämäärää. Päivät ovat toiminnallisia kohteita, mutta näillä ei ole kuvaavaa roolia. (WCAG 1.3.1, 4.1.2)
Poikkeukset
Saavutettavuusvaatimuksista voi poiketa kohtuuttomaan rasitteeseen tai jonkin toiminnallisuuden perusluonteen muuttumiseen vetoamalla. Tällaisesta sisällöstä voidaan tehdä Visman oman arvion ja harkinnan mukaan selosteelle kuvaukset, jossa vedotaan saavutettavuusvaatimuksista poikkeamiseen. Poikkeamista ja poikkeamien syistä pitää pystyä antamaan viranomaiselle tiedoksianto.
Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 2026 mennessä.
Miten olemme testanneet saavutettavuutta?
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen (Avaava oy) arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.
Palvelu on julkaistu 2019.
Tämä seloste on laadittu 27.5.2025.
Selostetta on päivitetty viimeksi 27.5.2025.
Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)
Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto
Numeron sovelluksen saavutettavuus
Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, kuinka Numeron mobiilisovelluksen kohdalla noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.
Tästä palvelusta vastaa Visma. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä.
Miten saavutettava palvelu on?
Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.
Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?
Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.
Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella aquila. asiakastutkimus (a) visma.com. Saavutettavuuspuutteet vastaanottaa Accessibility Specialist Oskar Kenttälä.
Saavutettavuuden valvonta
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000
Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta
Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.
Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia
- Kirjautumisnäkymän kentiltä puutuu nimilaput tai ohjeet. (WCAG 3.3.2)
- Syötevirheitä ja pakollisten tietojen puuttumista ei osoiteta aina selkeästi, eikä virheille anneta korjausehdotuksia. (WCAG 3.3.1 ja 3.3.3)
- Palvelussa on painikkeita ja linkkejä, joiden kontrasti suhteessa taustaansa on liian matala. (WCAG 1.4.3)
- Valintakytkimien ja joidenkin kuvakkeellisten painikkeiden kontrasti on liian matala. (WCAG 1.4.11)
- Palvelu ei käänny mobiililaitteen vaakasuuntaiselle asennolle. (WCAG 1.3.4)
- Palvelu ei mukaudu ongelmitta tekstien suurennoksille: kun tekstikokoa suurennetaan + 200 % asti, osa sisällöstä katkeaa tai limittyy ja joidenkin näkymien tekstit ei suurene lainkaan. (WCAG 1.4.4)
- Tulostemuotoinen työvuorolista esitetään hyvin pienellä kirjasinkoolla. Näkymää saadaan suurennettua vain kosketuselein kahdella sormella/kaksoisnapauttamalla, mutta näppäimistö ja ruudunlukijakäyttäjät eivät voi tehdä suurennusta. (WCAG 2.5.1)
- Sovellusta ei voi käyttää ulkoisen näppäimistön avulla. Kaikkea sisältöä ei tavoiteta näppäimistöllä. (WCAG 2.1.1)
Käyttö ruudunlukijalla
- Sovelluksessa on toimintoja ja tietoja, joita ei voi tavoittaa ruudunlukijoilla lainkaan. Esimerkiksi PDF-muotoista työvuorolistaa ei voida lukea ruudunlukijalla, eikä työvuoron toivetyyppiä voi valita valikosta. (WCAG 1.3.1)
- Sovelluksesta puuttuu ohjelmalliset otsikkomerkinnät. (WCAG 1.3.1)
- Sovelluksessa on kuvakkeellisia painikkeita, joilta puuttuu saavutettavat nimet. (WCAG 4.1.2)
- Useimmilta sovelluksen toiminnallisilta elementeiltä puuttuu toiminnallisen elementin rooli ja tila. (WCAG 4.1.2)
- Nimilappuja ei ole yhdistetty niitä vastaaviin lomakekenttiin. (WCAG 1.3.1)
- Syötevirheitä ja pakollisten tietojen puuttumista ei aina osoiteta, eikä näkyviä virheilmoituksia lueta ruudunlukijoilla. (1.3.1 ja 4.1.3)
- Ruudunlukijoilla ei lueta näkyviä tilailmoituksia. (WCAG 4.1.3)
- Sovelluksessa on kalenteri-toimintoja, joiden tiedot ja suhteet ei välity oikein ruudunlukijoilla. (1.1.1, 1.3.1 ja 4.1.2)
- Joidenkin sisältöjen lukemisjärjestys on ruudunlukijoilla epälooginen. (WCAG 1.3.2, 2.4.3)
- Sovelluksessa on kuvia ja ikoneita, joilta puuttuu alt-teksti tai koristeellinen kuva -merkintä. (WCAG 1.1.1)
- Ruudunlukijat löytävät joitain tyhjiä kohtia sovelluksesta. (WCAG 1.3.1)
Poikkeukset
Saavutettavuusvaatimuksista voi poiketa kohtuuttomaan rasitteeseen tai jonkin toiminnallisuuden perusluonteen muuttumiseen vetoamalla. Tällaisesta sisällöstä voidaan tehdä Visman oman arvion ja harkinnan mukaan selosteelle kuvaukset, jossa vedotaan saavutettavuusvaatimuksista poikkeamiseen. Poikkeamista ja poikkeamien syistä pitää pystyä antamaan viranomaiselle tiedoksianto.
Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 2026 mennessä.
Miten olemme testanneet saavutettavuutta?
Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen (Avaava oy) arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.
Palvelu on julkaistu 2022
Tämä seloste on laadittu 26.5.2025.
Selostetta on päivitetty viimeksi 26.5.2025.