Choose language

SaimaHR verkkopalvelun saavutettavuus

Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, kuinka SaimaHR verkkopalvelun kohdalla noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita tämän saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä palvelusta vastaa Visma Aquila. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palveluitamme. Otamme saavutettavuuden huomioon digitaalisten palvelujemme kehityksessä. 

Miten saavutettava palvelu on?

Tämä palvelu täyttää osin lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1). Palvelussa on joitakin saavutettavuuspuutteita, jotka on kuvattu tarkemmin alempana.

Huomasitko puutteita saavutettavuudessa?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan palvelun saavutettavuutta. Jos löydät ongelmia, joita ei ole kuvattu tällä sivulla, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Vastaamme 14 päivän kuluessa.

Voit ottaa yhteyttä sähköpostitse osoitteella aquila. asiakastutkimus (a) visma.com. Saavutettavuuspuutteet vastaanottaa Accessibility Specialist Oskar Kenttälä.

Saavutettavuuden valvonta

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo saavutettavuusvaatimusten toteutumista. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit antaa palautteen Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Traficomin sivulla kerrotaan tarkasti, miten valituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
www.saavutettavuusvaatimukset.fi 
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero vaihde 029 534 5000

Tarkemmat tiedot teknisestä saavutettavuudesta

Palvelu ei ole vielä kaikilta osin saavutettava.

Sisällöt tai toiminnot, jotka eivät vielä ole saavutettavia

  • Palvelun kaikilla ei-tekstuaalisilla sisällöillä ei ole vielä tekstivastinetta. Jotkin tekstivastineet puuttuuvat ohjelmasta. (WCAG 1.1.1)
  • Palvelussa jotkin informaation ja rakenteen suhteet ovat katkenneet tai ne puuttuvat.  (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa jotkin ominaisuudet ovat esillä vain aistinvaraisilla ominaisuuksilla. (WCAG 1.3.3)
  • Palvelussa joidenkin syötteiden tarkoitus jää epäselväksi. (WCAG 1.3.5)
  • Palvelussa on otsikoita, tekstejä ja linkkejä, joiden kontrasti suhteessa taustaansa on liian matala. (WCAG 1.4.3)
  • Palvelua ei ole täysin hallittavissa pelkällä näppäimistöllä. Jotkin toiminnot ovat saavuttamattomissa näppäimistökäytöllä. (WCAG 2.1.1)
  • Palvelussa ei ole mekanismejä, joilla voisi ohittaa toistuvia toimintoja. (WCAG 2.4.1)
  • Palvelun sivuotsikot eivät ole aina kuvaavia ja yksilöllisiä. (WCAG 2.4.2)
  • Palvelun kohdistusjärjestys ei ole muutamassa paikassa looginen ja joissakin paikoissa näppäimistökohdistin karkaa modaalista. (WCAG 2.4.3)
  • Palvelussa joidenkin linkkien tarkoitus ei ole suoraan selvä. (WCAG 2.4.4)
  • Palvelussa on vain yksi tapa navigoida ja paikallistaa tietty sivu palvelussa. (WCAG 2.4.5)
  • Palvelun näppäimistökäyttöliittymässä kohdistin katoaa välillä käyttäjältä. (WCAG 2.4.7)
  • Palvelussa joidenkin komponenttien nimilappu puuttuu tai on ns. “Katkennut”. (WCAG 2.5.3)
  • Palvelussa oli joidenkin virheiden tunnistamisessa (WCAG 3.3.1) sekä virheen korjausehdotuksen esittämisessä haasteita.(WCAG 3.3.3)
  • Joidenkin syötteiden nimilaput puuttuivat tai olivat katkenneet.(WCAG 3.3.2)
  • Palvelussa oli haasteita nimien, arvojen ja roolien ohjelmallisessa käytössä oli haasteita. (WCAG 4.1.2)
  • Palvelussa ei aina tilan muutos tullut tietoon ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 4.1.3)

Käyttö ruudunlukijalla

Palvelua ei voi vielä täysin käyttää ruudunlukijoilla.

  • Palvelun kaikilla ei-tekstuaalisilla sisällöillä ei ole vielä tekstivastinetta. Jotkin tekstivastineet puuttuuvat ohjelmasta. (WCAG 1.1.1)
  • Palvelussa jotkin informaation ja rakenteen suhteet ovat katkenneet tai ne puuttuvat.  (WCAG 1.3.1)
  • Palvelussa oli haasteita nimien, arvojen ja roolien ohjelmallisessa käytössä oli haasteita. (WCAG 4.1.2)
  • Palvelussa ei aina tilan muutos tullut tietoon ruudunlukijakäyttäjille. (WCAG 4.1.3)
  • Palvelun kohdistusjärjestys ei ole muutamassa paikassa looginen ja joissakin paikoissa näppäimistökohdistin karkaa modaalista. (WCAG 2.4.3)

Poikkeukset

Saavutettavuusvaatimuksista voi poiketa kohtuuttomaan rasitteeseen tai jonkin toiminnallisuuden perusluonteen muuttumiseen vetoamalla. Tällaisesta sisällöstä voidaan tehdä Visman oman arvion ja harkinnan mukaan selosteelle kuvaukset, jossa vedotaan saavutettavuusvaatimuksista poikkeamiseen. Poikkeamista ja poikkeamien syistä pitää pystyä antamaan viranomaiselle tiedoksianto.
Tässä listatut puutteet pyritään korjaamaan 2026 vuoteen mennessä.

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen (Avaava oy) arviointiin siitä, täyttääkö palvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Palvelu on julkaistu 2008.

Tämä seloste on laadittu 8.5.2025.

Selostetta on päivitetty viimeksi 8.5.2025.

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto