Asiakastarina
Tiiman helppo työajanseuranta tukee työhyvinvointia ja palkanlaskentaa Elisalla
Suomalainen tietoliikenne- ja digitaalisten palveluiden tarjoaja Elisa työllistää yli 6 700 ammattilaista yli 20 maassa. Työajanseurantajärjestelmä Tiima on toiminut Elisan henkilöstöhallinnon tukena jo lähes 20 vuoden ajan.

Vaivatonta ja tehokasta työajanhallintaa
Solveon-ohjelmistokokonaisuuden Tiima on moderneihin työajanseurannan tarpeisiin suunniteltu järjestelmä, joka tarjoaa reaaliaikaisen näkymän tehtyihin tunteihin, enimmäistyöaikoihin ja saldoihin niin työntekijöille, esihenkilöille kuin HR-tiimille.
Elisa on hyödyntänyt Tiimaa jo noin 20 vuoden ajan, ja järjestelmästä on tullut olennainen osa yrityksen arkea, kertovat Employee Relations Manager Matti Pasanen ja Senior HR Specialist Milla Vanttola. Tiimaa ja sen mobiilisovellusta hyödynnetään Elisalla muun muassa liukuvan työajan seurantaan, TES-tulkintaan, paikallisten sopimusten hallintaan, sekä poissaolojen ja lomien jatkuvaan seurantaan.
“Tiiman tulkinta on esihenkilötyössä ollut suureksi avuksi. Esimerkiksi TES-tulkinnassa Tiima laskee ylityöt automaattisesti, eikä esihenkilöiden tarvitse osata työaikalain tai TES:n ylityösääntöjä. Riittää, että he kirjaavat kellonaikaparit, ja Tiima laskee oikean prosentin”, Pasanen kertoo.
Lisäksi keskeinen palkanlaskenta-aineisto siirtyy integraation avulla Tiiman tuntikirjauksista suoraan palkkajärjestelmään. Tämä vähentää Elisalla ulkoistetun palkanlaskennan manuaalista työtä – ylityöt, lisät ja muut korvaukset muuttuvat automaattisesti euroiksi, Pasanen avaa.
“Parasta Tiimassa on, että oikein käytettynä se varmistaa palkanlaskennan oikeellisuuden ja oikea-aikaisuuden. Eli kun merkinnät tehdään ajallaan ja oikein, ihmiset saavat palkan”, hän iloitsee.
Parasta Tiimassa on, että oikein käytettynä se varmistaa palkanlaskennan oikeellisuuden ja oikea-aikaisuuden.
Matti Pasanen
Employee Relations Manager, Elisa
Arkea helpottava ja hyvinvointia tukeva työkalu työajanseurantaan
Tiiman mobiilisovellus liukuvan työajan seurantaan saa käyttäjien näkökulmasta erityisesti kiitosta. Se on päivittäinen arjen työkalu, joka helpottaa oman työpäivän säätelyä ja tuo joustavuutta esimerkiksi työ- ja perhe-elämän yhdistämiseen.
“Olen käyttänyt Tiiman mobiilisovellusta päivittäin siitä asti, kun se otettiin käyttöön. Jos unohdan sisään- tai uloskirjautumisen, on se helppo korjata. Sovellus on selkeyttänyt paljon omaa työajan seurantaa, esimerkiksi madaltanut kynnystä lähteä välillä pidemmälle lounaalle saldojen niin salliessa. Seuraan päivittäin omaa saldokertymääni ja tarvittaessa voin säädellä päivän pituutta. Tiiman mobiilisovelluksesta on tullut minulle jokapäiväinen työkalu, josta pidän paljon”, Vanttola kertoo.
Tiimasta saatava data auttaa Elisan HR-ammattilaisia ja esihenkilöitä myös seuraamaan työkuormaa ja lisäämään työhyvinvointia. Esihenkilöille suunnitellut työkalut tuovat läpinäkyvyyttä työajan hallintaan ja säästävät aikaa. Ohjelmiston dataa voidaan hyödyntää myös esimerkiksi sairauspoissaolojen raportoinnissa ja esihenkilöiden kanssa käytävissä keskusteluissa, jolloin kuormitustilanteisiin on mahdollista reagoida ajoissa.
Saldoseuranta ja muistutukset auttavat purkamaan saldoja vapaiksi ennen kuin kuormitus kasvaa liikaa, mikä mahdollistaa joustavan työn suunnittelun, Pasanen ja Vanttola kertovat:
“Meillä 40 tuntia on liukumasaldon maksimi. Kun saldoa kertyy esimerkiksi 30 tuntia, esihenkilö saa ilmoituksen ja voi käydä työntekijän kanssa keskustelun siitä, miten saldoja puretaan.”
Tiiman mobiilisovelluksesta on tullut minulle jokapäiväinen työkalu, josta pidän paljon.
Milla Vanttola
Senior HR Specialist, Elisa
Yhteistyössä onnistumisia ja sujuvaa kehitystä
Elisalla arvostetaan erityisesti Tiiman mahdollistamaa ketteryyttä: järjestelmä pyörittää isoa osaa työajanseurantaan liittyvästä tiedonkulusta automaattisesti, jolloin esihenkilöiden ja HR:n aikaa vapautuu muuhun työhön.
Pasanen ja Vanttola kehuvat yhteistyötä Visman kanssa sujuvaksi. Asiantuntijoiden tuki on ollut keskeisessä roolissa niin jatkuvissa yhteistyöpalavereissa kuin erilaisissa kehitysprojekteissa. Kiitosta saa myös Visma Aquilan Customer Success Manager Kirsi Nurmen lähestymistapa ottaa rohkeasti esiin niin haasteita kuin kehitysehdotuksia, joilla toimintaa voidaan viedä eteenpäin.
“Yhteistyö Visman asiantuntijoiden kanssa on sujunut erittäin hyvin. Esimerkiksi yritysostojen myötä meillä syntyy uusia käyttöönottoprojekteja, jotka ei aina ole helppoja, ja ne on saatu hyvin maaliin - tyytyväisyyttä kyllä piisaa!”, Pasanen summaa.
Samaa mieltä on myös Nurmi:
“Järjestelmää on kehitetty vuosien saatossa hyvässä yhteistyössä. Säännöllisen yhteydenpidon myötä meillä on asiakkaan kanssa hyvä keskusteluyhteys ja luottamussuhde.”
Kiinnostuitko? Kerromme mielellämme lisää
Etsitkö ratkaisua, joka tekee työajanseurannasta tuskatonta? Tutustu Tiiman ominaisuuksiin tarkemmin.