Trendit
Viisi trendiä, jotka muokkaavat julkisen sektorin työelämää 2026
Millaiset ilmiöt ja muutostrendit tukevat menestyvän, kestävän ja hyvinvoivan työelämän rakentamista? Listasimme viisi keskeistä trendiä, jotka vaikuttavat julkiseen sektoriin vuonna 2026.
Miten julkinen sektori menestyy vuonna 2026?
Vuosi 2026 tuo julkiselle sektorille sekä haasteita että mahdollisuuksia. Työikäisen väestön määrä jatkaa laskuaan, palvelutarpeet kasvavat ja resurssit ovat yhä tiukemmassa. Samaan aikaan teknologia tarjoaa aiempaa parempia työkaluja vastata näihin haasteisiin, kunhan ne osataan ottaa käyttöön oikealla tavalla.
Vastaus julkisen sektorin haasteisiin ei löydy pelkästään teknologiasta tai ihmisistä, vaan niiden älykkäästä yhdistämisestä. Digitalisaatio ja modernit ohjelmistoratkaisut eivät ole itseisarvo, vaan keino vapauttaa aikaa tärkeimpään eli ihmisten kohtaamiseen, palveluiden kehittämiseen ja merkitykselliseen työhön.
Menestys syntyy, kun julkisen sektorin organisaatiot ja järjestelmätoimittajat lähtevät yhdessä rakentamaan parempaa työelämää. Asiantuntijamme ovat tunnistaneet viisi keskeistä trendiä, jotka muokkaavat julkisen sektorin työelämää vuonna 2026 ja sen jälkeen:
Järjestelmä itsessään ei tuo arvoa, vaan se, mitä sillä saadaan aikaan, miten se palvelee organisaatiota ja viime kädessä – miten se palvelee veronmaksajia ja hyödyttää koko Suomea
Laura Poikkimäki
HR Tech -liiketoiminnan johtaja, Visma Aquila
Vakioidut SaaS-ratkaisut menestyvän työelämän perusinfrana
"Järjestelmä itsessään ei tuo arvoa, vaan se, mitä sillä saadaan aikaan, miten se palvelee organisaatiota ja viime kädessä – miten se palvelee veronmaksajia ja hyödyttää koko Suomea", sanoo Laura Poikkimäki, Visma Aquilan HR Tech -liiketoiminnan johtaja.
Sanat kiteyttävät sen, miksi työsuhteen elinkaaren vakioidut SaaS-ratkaisut palkka- ja henkilöstöhallinnosta työvoiman hallintaan ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen ovat juuri nyt erityisen tärkeitä julkiselle sektorille: kyse ei ole teknologiasta teknologian vuoksi, vaan aidon arvon luomisesta.
Poikkimäki tunnistaa kolme muutosvoimaa, jotka tekevät tästä hetkestä kriittisen julkisen sektorin organisaatioille: rakennemuutos, hankintalakiuudistus ja digitalisaatio.
"Kaikki tietävät, että hyvinvointialueilla on rahat loppu. Kunnissa ja kaupungeissakin on vähän tiukkaa. Tiedetään, että voi olla vähennystarpeita eri toiminnoissa."
Resurssien ollessa muutenkin tiukassa myös väestön rakennemuutos vaikuttaa julkisen sektorin resursseihin. On arvioitu, että esimerkiksi kunta- ja hyvinvointialuetyöntekijöitä eläköityy vuoteen 2033 mennessä noin 180 000 henkilöä eli joka kolmas työntekijä.
Hankintalakiuudistus tulee muuttamaan julkisen sektorin pelikenttää. Poikkimäki näkee hankintalain muutoksen enemmän mahdollisuutena kuin uhkana niille organisaatioille, jotka ovat nykyään inhouse-yhtiöiden asiakkaana.
"Tulee mahdollisesti ihan uusia kilpailutuksia, osa siirtyy yksityisen sektorin palvelun piiriin, mikä on tosi hyvä asia, koska se tuo kilpailua."
Digitalisaatio tarkoittaa valitettavan usein vain olemassa olevan prosessin muuttamista digitaaliseksi, ei kokonaisvaltaista ajattelutavan muutosta.
"Jos vain digitalisoidaan prosesseja, se tarkoittaa, että jatketaan tekemistä kuten ennenkin. Mutta jos me oikeasti haluamme saada aikaiseksi muutosta, joka vaikuttaa tuottavuusmittareihin ja ihmisten määrään, pitää aidosti pysähtyä miettimään, mitkä vaiheet ovat ylipäätään olennaisia."
Vakioinnista hyötyvät kaikki
Poikkimäen mukaan suurin este SaaS-palveluiden tehokkaalle hyödyntämiselle on ostamisen tavassa. Vanhanaikaisessa hankintaprosessissa halutuista ominaisuuksista tehdään ostoslista ja ajatellaan, että mitä enemmän vaatimuksia mahdolliselle toimittajalle voidaan osoittaa, sen parempi. Tilaajien ominaisuuslistat eivät perustu aina todellisiin tarpeisiin, vaan ne johtavat valtavaan määrään järjestelmän asiakaskohtaista räätälöintiä, joka taas hidastaa ja pirstaloi kehittämistä.
"Yksittäiset vaatimukset eivät välttämättä ole loppuun saakka mietittyjä, vaan ne voivat edustaa sitä, että nyt täytyy vaan digitalisoida joku aikaisempi prosessi, mikä voi olla itsessään jo pelkkää hukkaa", Poikkimäki lisää.
Poikkimäki haastaa julkisen sektorin opettelemaan ostamaan SaaS-palveluita sekä luottamaan siihen, että ohjelmistotoimittaja pyrkii miettimään kokonaisuuksia koko asiakaskunnan hyväksi. Kun kehitysresurssit voidaan keskittää vakioituun palveluun räätälöinnin sijaan, siitä hyötyvät yhdellä kertaa monet asiakkaat.
"Jos monet organisaatiot kilpailuttavat ja vaihtavat järjestelmiä samaan aikaan, on kaikkien etu, että ne ovat valmiiksi mietittyjä. Silloin projektit ovat kompakteja, ne saadaan vietyä sujuvasti läpi ja pystytään tarvittaessa skaalaamaan."
Viesti päättäjille: Ole valmis laajempaan muutokseen
Poikkimäki kannustaa julkisen sektorin päättäjiä miettimään, mitkä ovat ne todelliset ongelmat, joita järjestelmähankinnalla halutaan ratkaista, ja hakemaan riittävän hyvin soveltuvaa valmista ratkaisua, joka on kustannustehokas siinä mielessä, että se tuottaa oikeasti arvoa arjessa. Uusi järjestelmä ei kuitenkaan yksin riitä, vaan tarvitaan myös modernit tavat toimia.
"Mieti hankinnan yhteydessä myös, onko organisaatiolla valmius, halukkuus ja kyvykkyys riittävään muutosjohtamiseen. Jotta asiat saadaan sujumaan, pitää kyetä tarkastelemaan omaa tekemistä", Poikkimäki lisää.
Vakioidut SaaS-ratkaisut eivät ole este innovaatiolle, ne ovat sen mahdollistaja. Ne vapauttavat resurssit siihen, mikä on oikeasti tärkeää: palveluiden kehittämiseen, ihmisten auttamiseen ja koko yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämiseen.
Työhyvinvointi ja tuottavuus syntyvät sujuvasta arjesta
"Tuottavuus ja työhyvinvointi eivät ole ristiriidassa keskenään, vaan ne tukevat toisiaan", toteaa Visma Aquilan sovellusasiantuntija Kati Sulavuori.
Sulavuori kiteyttää yhden julkisen sektorin tärkeimmistä oivalluksista: hyvinvoiva henkilöstö on tuottavuuden moottori ja avain parhaiden osaajien houkutteluun. Kun työntekijät voivat hyvin ja jaksavat työssään, he ovat motivoituneempia, mikä näkyy myös parempina tuloksina.
Mutta miten yhdistää tuottavuuden kasvu ja työhyvinvointi käytännössä? Sulavuoren mukaan avain löytyy tehokkaista prosesseista ja älykkäistä työkaluista.
"Työhyvinvointia voi tukea automaatiolla, joka vähentää turhaa kuormitusta. Parhaimmillaan automaatio tekee työnteosta sujuvaa: tärkeitä tietoja ei tarvitse etsiä useista lähteistä tai tehdä kirjauksia useaan kertaan eri alustoille."
Kun rutiinitehtävät siirtyvät järjestelmien hoidettaviksi, vapautuu aikaa asiantuntijuutta vaativiin tehtäviin. Samalla inhimillisten virheiden riski pienenee.
Sulavuoren mukaan työhyvinvointiin ja tuottavuuteen panostaminen on parhaimmillaan arvokas investointi, joka maksaa itsensä takaisin.
“Kun organisaatio panostaa sekä tuottavuuteen että työhyvinvointiin, se ei vain tehosta toimintaansa, vaan rakentaa samalla kestävää kilpailuetua."
Mikä työhyvinvoinnin supersankari olet?
Käyttäjäkokemus ratkaisee arjen sujuvuuden
Teknologia itsessään ei kuitenkaan riitä työhyvinvoinnin tukemiseen, vaan ratkaisevaa on, miten helppoa työpaikan järjestelmien käyttö on. Helppokäyttöinen järjestelmä tehostaa työtä, vähentää perehdytyksen tarvetta sekä parantaa työn laatua ja työntekijäkokemusta. Visma Aquilan muotoilujohtaja Melina Kukkasela muistuttaa, että huono käyttäjäkokemus sen sijaan maksaa.
"Erityisesti suurissa organisaatioissa, joissa on satoja tai tuhansia työntekijöitä, huonon järjestelmän parissa tuhlattu aika voi tarkoittaa kuukausitasolla valtavaa määrää työtunteja."
Miksi sitten työpaikkojen järjestelmät tuntuvat usein kömpelöiltä, vaikka kuluttajapalvelut toimivat sujuvasti? Next Time Designin käytettävyysasiantuntija Matias Pietilä tunnistaa ongelman ytimen.
"Työpaikkojen järjestelmät on tehty ostajaa varten, siinä missä kuluttajapalvelut on tehty käyttäjää varten."
Kuluttajille suunnatuissa palveluissa käyttäjä ja ostaja ovat sama henkilö, jolloin käyttäjäkokemus määrittää, mitä tuotetta käytetään. Työpaikalla taas työntekijä käyttää niitä järjestelmiä, mitä joku muu on päättänyt hankkia. Usein hankintakriteerinä on tietoturvallisuus tai hinta, ei se, miten hyvin järjestelmä toimii. Pietilä nostaa esiin, miten myös käytettävyyden kohdalla nousee esiin julkisen sektorin toimijoiden tapa kilpailuttaa ja ostaa järjestelmiä.
"Jos käyttäjäkokemusta ei riittävän tarkkaan saada mukaan laatupisteytyksiin, niin saatetaan päätyä hankkimaan sellaisia järjestelmiä, joita ei ole kovin kiva käyttää", Pietilä lisää.
Kukkasela muistuttaa, että julkisella sektorilla hyvä käytettävyys voi auttaa selkeyttämään monimutkaisia prosesseja ja sääntelyä. Koska käyttäjäryhmä on laaja, myös taidot käyttää digitaalisia järjestelmiä vaihtelevat. Kun käytettävyys on kunnossa, taustalla olevat monimutkaiset prosessit eivät näy työntekijälle, joka käyttää järjestelmää.
"Se on vähän kuin kuluttajapuolellakin – taustalla tapahtuu paljon asioita, mutta itse kuluttajalle palvelu on helppoa, selkeää ja sujuvaa", Kukkasela lisää.
Solveonin ratkaisuissa käytettävyyden eteen tehdään paljon töitä myös yhdessä käyttäjien kanssa tekemällä käyttäjätutkimuksia, hyödyntämällä käyttäjien palautteita sekä osallistamalla käyttäjiä kehittämistyöhön. Tuoreimpana esimerkkinä käyttäjälähtöisestä kehityksestä on marraskuussa 2025 täysin uudistettu Solveon Talentti (entinen Personec F OSS).
"Olemme tunnistaneet suurimmat käyttäjien haasteet, lähteneet ratkomaan niitä ja osallistaneet käyttäjiä tuotekehitykseen. Ne myös ohjaavat kehityspäätöksiä, mitä priorisoidaan."
Katso webinaaritallenne: Miten hyvä käyttökokemus ja parhaat käytännöt rakentavat sujuvaa digiarkea?
Data paljastaa todelliset kipupisteet
Työhyvinvoinnin tukeminen ja johtaminen tarvitsee helppokäyttöisten työkalujen lisäksi dataa.
"Ilman dataa ei voi johtaa työhyvinvointia. Data ja analytiikka eivät ole pelkästään tehokkuuden mittareita, vaan ne voivat paljastaa työhyvinvoinnin kipupisteitä ja auttavat puuttumaan niihin ennen kuin ne kasvavat ongelmiksi", kertoo Visma Aquilan HR-johtaja Heini Tuomola.
Data voi paljastaa yllättäviäkin syy-seuraussuhteita. Esimerkiksi työntekijä saattaa kokea, ettei hänelle tarjota riittävää koulutusta uusien teknologioiden käyttöönottoon, mutta data voikin paljastaa, että ongelmana ei ole koulutusten puute, vaan se, ettei työntekijöillä ole työkuormaltaan mahdollisuutta osallistua niihin. Ratkaisu ei siis ole uuden koulutuksen järjestäminen, vaan työtehtävien järjestely niin, että myös uuden oppimiselle jää tilaa.
Tuomola näkee inhimillisyyden yhtenä tulevaisuuden HR:n tärkeimpänä taitona, jota data on omiaan tukemaan. Data kertoo, mitä on tapahtunut, mutta inhimillistä vuorovaikutusta tarvitaan, jotta voimme ymmärtää, miten tapahtunut vaikuttaa meihin ja miten voimme yhdessä kehittää tilannetta parempaan suuntaan.
“Dataa hyödyntämällä löydetään nopeammin oikeat kipupisteet, jolloin esihenkilön ja tiimin yhteinen aika vapautuu tärkeälle keskustelulle ja ongelmanratkaisulle", Tuomola lisää.
Tietoturva luottamuksen rakentajana
Tietoturvan merkitys julkisella sektorilla ei ole koskaan ollut yhtä keskeinen kuin nyt. Visma Aquilan tietoturvajohtaja Mika Muurinen nostaa esiin turvallisuusympäristön dramaattisen muutoksen.
"Ajatusmallit, mitkä meillä oli ennen turvallisuusympäristön muutosta, ovat kokeneet radikaalin muutoksen. Kyberhyökkäykset ovat yleistyneet ja kehittyneet – ne ovat kehittyneempiä kuin mitä ne olivat ennen."
Myös tietoturvaa ja -suojaa koskevien lakien ja säädösten, kuten GDPR:n, tietoturvadirektiivin (NIS2), Data Actin ja monien muiden kehitys vaikuttavat toimintaympäristöön. Erityisen merkittävä muutos on se, että uudet säädökset tulevat sanktioiden kera. Regulaatiot ovat lisääntymässä eri sektoreilla, mikä saattaa aluksi tuntua rajoittavalta tai monimutkaiselta. Kuitenkin nämä säännöt ja ohjeistukset ovat ensisijaisesti suunniteltu turvaamaan yksilöiden ja yhteiskunnan etuja sekä suojelemaan mahdollisilta taloudellisilta, ympäristöllisiltä ja sosiaalisilta riskeiltä.
Myös digitalisaatio ja etätyöskentely vaikuttavat väistämättä myös tietoturvaan, kun kotitoimistolla pitää käsitellä materiaaleja, joita varten aiemmin oli toimistolla lukittu kaappi. Muurisen mukaan tietoturvaa ei tulisi nähdä esteenä innovaatiolle, vaan perustana, jonka päälle kestävää digitalisaatiota voidaan rakentaa.
"Hyvin usein tietoturva nähdään suojausmekanismina, mutta se on enemmänkin mahdollistaja", Muurinen kiteyttää.
Luottamus syntyy kolmella tasolla
Mutta miksi tietoturva on tärkeää erityisesti julkisen sektorin organisaatioille? Muurinen lähestyy asiaa kolmen sidosryhmän kautta.
Kansalaisille tietoturva tuo turvallisuuden tunteen:
"Se on varmuus siitä, että omat henkilökohtaiset tiedot ovat hyvin suojattuna ja voidaan luottaa niihin palveluihin, jotka julkinen sektori tarjoaa. Ei tarvitse miettiä, onko tämä aito palvelu vai feikki."
Työntekijöille tietoturva mahdollistaa keskittymisen olennaiseen:
"Jos perusteet ovat kunnossa, voi tehdä rauhassa ja hyvällä mielellä töitä. Ei tarvitse miettiä jatkuvasti, tuleeko tästä jotain tietoturvalla osumaa. Kun puitteet ovat kunnossa, voi luottavasti tehdä töitä."
Yhteistyökumppaneille tietoturva on luottamuskysymys:
"Pitää olla varmuus siitä, että kumppani toimii myös niiden regulaatioiden puitteissa, mikä on määritelty. Yhteistyö on paljon sujuvampaa, kun molemmilla on samat pelisäännöt tietoturvan ja -suojan osalta."
Avoin puhe ja johdon sitoutuminen – paremman tietoturvan perusta
Muurisen mukaan hyvä lähtökohta on, että organisaatiossa puhutaan avoimesti ja läpinäkyvästi, mitä tietoturva on ja mitä se edellyttää. Suuri osa tietoturvatapahtumista johtuu ihmisen toiminnasta. Sen vuoksi on erityisen tärkeää puhua niistä.
"Ei ole tarkoitus etsiä syyllistä, vaan se, että saadaan ymmärrys siitä, mitä on tapahtunut, jotta se ei tapahdu uudestaan."
Myös johdon pitää olla sitoutunut tietoturvaa ja siihen myös investoidaan, ettei se jää pelkän puheen tasolle. Muurinen korostaa, että tietoturva tulee olla osa koko organisaatiota. Pahin virhe on perustaa tietoturvatiimi, joka jakelee määräyksiä.
"Tietoturvaa ei voida tehdä yksin. Sitä ei voi ulkoistaa tietylle taholle, vaan se on leivottava päivittäiseen toimintaan mukaan."
SaaS-ratkaisut nostavat tietoturvan tasoa
Kun puhutaan moderneista pilvipalveluista perinteisiin on-premise-ratkaisuihin verrattuna, ero on merkittävä. SaaS-palveluiden alustana on yleensä julkipilvi, jonka turvallisuusinvestoinnit ovat yleensä täysin eri tasolla.
"Sieltä löytyy erilaisia tietoturvaan liittyviä sertifikaatteja, ja pystytään myös todentamaan, että ne toimivat parhaiden käytänteiden mukaisesti", Muurinen lisää.
SaaS-palvelun konkreettisina hyötyinä tietoturvan näkökulmasta Muurinen listaa ratkaisuun sisäänrakennetun korkean turvallisuustason, skaalautuvuuden, jatkuvuuden ja nopean toipumisen häiriötilanteissa, automaattiset päivitykset sekä sertifioinnit ja jatkuvat auditoinnit.
"Kun tietoturva-asiat ovat kunnossa, pystyt kehittämään digitalisaatiota, omia toimintoja ja projekteja turvallisesti. Perustukset ovat kunnossa ja voidaan vapaasti tehdä digitalisaatiota", Muurinen tiivistää.
Kun tietoturva on kunnossa, luottamus on rakennettu, ja luottamuksen päälle voidaan rakentaa innovatiivista, rohkeaa ja vastuullista julkisen sektorin työelämää.
"Tietoturvan tehtävänä ei ole tehdä järjestelmistä monimutkaisempia. Mahdollisimman helposti, mutta maksimiturvallisuus – se on oikeasti se, mitä pyrimme tekemään."
Tekoäly ei korvaa, vaan täydentää ihmisen osaamista
Tekoälyn rooli julkisen sektorin työelämässä ei ole korvata työntekijöitä, vaan kohdentaa ajankäyttöä järkevämmin.
"Ihmiset keskittyvät niihin tehtäviin, joissa heitä oikeasti tarvitaan, ja tekoälyä hyödynnetään taustalla asioissa, joissa siitä on todellista hyötyä", toteaa Visma Aquilan CTO Henri Lehtonen.
Lehtosen mukaan juuri nyt on tärkeä hetki astua tekoälyn kasvupolulle, koska viime vuosien teknologinen kehitys on tuonut uusia mahdollisuuksia vastata julkisen sektorin haasteisiin, kuten tehostamisen tarpeeseen, kustannusten leikkaamiseen ja työvoimapulaan.
"Viime vuosina tehdyt harppaukset generatiivisessa tekoälyssä tuovat merkittävästi uusia mahdollisuuksia. Myös ominaisuuksien hyödyntäminen on paljon helpompaa kuin aiemmin, ja kustannushyöty-balanssi alkaa olla todella mielenkiintoinen."
Lehtonen kuitenkin muistuttaa, ettei teknologia itsessään ratkaise mitään, vaan pitää löytää ne pullonkaulat, kipupisteet siellä asiakasorganisaatiossa, mihin menee paljon aikaa ja mikä on sellaista työtä, mikä ei välttämättä tuota niin paljon lisäarvoa.
Ihmiset keskittyvät niihin tehtäviin, joissa heitä oikeasti tarvitaan, ja tekoälyä hyödynnetään taustalla asioissa, joissa siitä on todellista hyötyä
Henri Lehtonen
CTO, Visma Aquila
Tulevaisuus on tekoälyn ja asiantuntijoiden yhteistyötä
Lehtonen on realistinen tekoälyn mahdollisuuksista.
"Keskustelu on polarisoitunut todella paljon. Se joko ratkaisee kaiken tai ei yhtään mitään. Totuus ei ole tällainen, vaan siinä on paljon harmaan eri sävyjä."
Tekoäly pystyy jo nyt suoriutumaan hyvin monista asiantuntijatehtävistä, mutta Lehtonen muistuttaa, ettei asiantuntijan työ ole useinkaan tarkasti määriteltyä ja päivästä toiseen samalla tavalla toistuvaa, vaan se on polveilevaa ja monipuolista, ja myös tilanteet elävät. Siksi Lehtonen näkee tulevaisuuden työn tekoälyn ja asiantuntijoiden yhteistyönä.
"Yksittäiset, spesifiset, tarkasti määriteltävät tehtävät voidaan ehdottomasti tehdä tekoälyllä, mutta se ihmisen rooli on yleensä monipuolisempi. Se ei tarkoita, että koko rooli poistuisi. Se voi muuttua ja todennäköisesti on järkevää muuttaa sitä roolia, jos sieltä poistuu näitä yksittäisiä tehtäviä."
Tekoäly ja automaatio tietoturvan tukena
Muurinen uskoo, että tekoälyllä ja automaatiolla on tärkeä rooli myös tietoturvan kehittämisessä. Esimerkiksi tietoturvatapahtumien automaattinen havainnoinnissa poikkeamien tunnistamisessa tekoäly tuo tarkkuutta ja laskentatehoja, johon ihminen ei kykene. Hän kuitenkin muistuttaa tekoälyn mahdollisuuksien nurjasta puolesta.
"Rikolliset hakkerit käyttävät myös tekoälyä, jolla he pystyvät lisäämään omaa työskentelykapasiteettiaan. Julkisen sektorin ja muiden toimijoiden pitää vastata tähän, että kapasiteetti on myös puolustuksen puolella havainnoinnissa."
Vastuullisuus on investointi tulevaisuuteen
Vastuullisuus ja kestävyys eivät ole enää valinnaisia aiheita, vaan keskeinen osa tulevaisuuden toimintaedellytysten ja työelämän rakentamista. Miksi vastuullisuus nousee jatkuvasti yhä tärkeämmäksi? Visma Aquilan palvelumuotoilija ja vastuullisuuskoordinaattori Tiina Raitasen mukaan syyt ovat ilmeiset.
"Luonnossa tapahtuvat muutokset vaikuttavat väistämättä toimintaympäristöön ja kaikkiin organisaatioihin toimialasta riippumatta. Ne haasteet tulevat jossain kohtaa eteen. Niitä pitää pystyä kohtaamaan jo tässä kohtaa, ettei niistä tule ylitsepääsemättömiä myöhemmin."
Raitanen ei näe merkittävää eroa julkisen ja yksityisen sektorin vastuullisuuden välillä. Konkreettisesti vastuullisuus julkisella sektorilla tarkoittaa palveluita, jotka pitää pystyä tuottamaan, jotta hyvinvointivaltio pysyy pystyssä.
"Se hoidetaan tavalla, joka varmistaa henkilöstön hyvinvoinnin, monimuotoisuuden toteutumisen ja ylipäätään sen, että palvelu voidaan tuottaa tehokkaasti", Raitanen lisää.
Vastuullisuustrendit muuttavat julkisen sektorin työelämää
Raitanen tunnistaa kolme keskeistä vastuullisuustrendiä, jotka muuttavat julkisen sektorin työelämää.
Vastuullisuusraportointi kehittyy:
"Vastuullisuusraportoinnista tulee velvoittavampaa ja läpinäkyvämpää ja se laajenee koko ajan. Se on myös positiivinen asia: mitä enemmän raportoit, sitä enemmän löydät kohtia, joissa tunnistat, mitä asioita voidaan kehittää. Julkisten organisaatioiden ja kumppaneiden on tarpeen pystyä mittaamaan erilaisia asioita ja viestimään vastuullisuudesta entistä tarkemmin."
Päästöjen vähentäminen konkretisoituu:
"Päästöjen vähentämisestä ja hiilineutraalisuustavoitteista pitää pystyä pitämään kiinni ja ne kulkevat käsi kädessä vastuullisuusraportoinnin kanssa. Kun tavoitteet muuttuvat koko ajan konkreettisemmiksi, raportoinnista pystytään tunnistamaan asioita ja tuomaan niitä osaksi työtä sekä ulottamaan toimenpiteet koko ketjuun ja palvelun elinkaareen. Ohjelmistojen osalta olennaista on muun muassa se, että ne on tehty ja mitoitettu oikeaan tarpeeseen, eikä ohjelmistopalvelujen tuottamiseen käytetä turhia resursseja. SaaS-palvelussa koodin tuottamisen hiilijalanjälki jakautuu useammalle käyttäjälle ja modulaarisuuden ansiosta käyttöön saadaan vain tarvittavat osat."
Kestävyysvaje haastaa sosiaalista vastuuta:
"Kestävyysvaje eli pitkän aikavälin tulojen ja menojen välinen tasapaino haastaa julkista sektoria pohtimaan, miten ylläpitää hyvinvointiyhteiskuntaa ja kantaa vastuuta siitä, että saadaan tehokkaita palveluita järjestettyä ja tuotettua muuttuvassa väestörakenteessa. Meidän kaikkien pitää oppia tekemään asioita uudella tavalla. Ei vain ottaa uusia työkaluja käyttöön vanhojen asioiden tekemiseen, vaan miettiä prosesseja kokonaisvaltaisesti. Raportoida, tehdä toimenpiteitä ja pitää muutosmindset mukana."
Vastuullisuus varmistaa tulevaisuuden toimintaedellytykset
Raitanen näkee digitalisaation ja SaaS-palvelut osana niitä keinoja, joilla voidaan edistää kestävyyttä julkisella sektorilla. Kun organisaatio tekee vastuullisia järjestelmähankintoja, Raitanen kehottaa ajattelemaan asioita rohkeasti uudesta näkökulmasta ja katsomaan kokonaisuutta.
"Vastuullisuuden pitää näkyä koko toiminnassa. Ovatko toimenpiteet läpinäkyviä ja onko selvää, että kehittämistä tehdään aidosti."
Raitanen tiivistää, että vastuullisuus on integroitava koko organisaation toimintaan, eikä vastuuttaa vain yksittäisten ihmisten tehtäväksi.
“Se ei ole erillinen päälle liimattu palikka, vaan se on aidosti tulevaisuuden toimintaedellytysten varmistamista."
Hän näkee vastuullisuuden sijoituksena, joka parantaa mainetta ja houkuttelevuutta, johtaa kustannussäästöihin esimerkiksi energiatehokkuuden kautta, sekä minimoi riskejä, kun huomioidaan tietoturva ja lainsäädännön noudattaminen. Raitasen lähestymistapa vastuullisuuden kehittämiseen hyvin käytännönläheinen.
"Tärkeämpää on, että vastuullisuutta lähdetään tekemään ja kehittämään, kuin että kaikki olisi heti valmista. Pitää nähdä muutosta parempaan suuntaan ja olla kiinnostusta kehittyä."
Ei projekti, vaan jatkuva matka
Olemme käyneet läpi viisi trendiä, jotka muokkaavat julkisen sektorin työelämää vuonna 2026 ja sen jälkeen. Vakioidut SaaS-ratkaisut luovat pohjan ketteryydelle. Työhyvinvointi ja tuottavuus kulkevat käsi kädessä, kun teknologia vapauttaa aikaa merkitykselliseen työhön. Vahva tietoturva luo pohjan luottamukselle, tekoäly täydentää ihmisen osaamista ja vastuullisuus varmistaa, että rakennamme kestävää tulevaisuutta. Tärkein oivallus on se, ettei mikään näistä trendeistä ei toteudu yksin, vaan tarvitsee toistensa tukea.
Julkisen sektorin työelämän kehittäminen ei ole projekti, joka joskus valmistuu, vaan jatkuva matka, jossa oppiminen, kokeileminen ja yhdessä kehittäminen ovat ytimessä. Matkalle ei kuitenkaan tarvitse lähteä yksin. Paras tulos syntyy, kun julkisen sektorin organisaatiot ja teknologiatoimittajat etsivät yhdessä ratkaisuja todellisiin haasteisiin. Näin teknologian mahdollisuudet kohtaavat syvän ymmärryksen julkisen sektorin arjesta.
"Kun prosessit toimivat fiksusti ja järjestelmät tukevat oikeita asioita, maailman pitäisi muuttua paremmaksi. Me pyrimme koko ajan haastamaan status quoa ja ratkaisemaan oikeita ongelmia. Asiakkaat eivät välttämättä aina itse tiedä tai osaa sanoa, mikä todellinen ongelma on. Siinä me olemme kumppanina", Laura Poikkimäki tiivistää.
Oletko valmis muutosmatkalle?
Voimme yhdessä rakentaa parempaa työelämää, jossa teknologia palvelee ihmistä, työhyvinvointi ja tuottavuus tukevat toisiaan, ja vastuullisuus on luonnollinen osa kaikkea tekemistä. Mikä on seuraava askeleesi?